Organisatieontwikkeling Planbureau Fryslân

Door de groei van PF als adviesorgaan was er behoefte om de sociale thema’s waarbinnen gewerkt werd, te verbreden naar economische en ruimtelijke thema’s. Deze verbreding vroeg uiteraard om een andere inrichting van de gehele organisatie. Een leuke uitdaging! Voor mij is niet alleen het samen te bedenken maar juist ook het soepel implementeren van de nieuwe structuur. Een mooie klus, die veel voldoening kan geven. De input van werknemers en MT, wensen en werkelijkheid, toekomstvisies, persoonlijke voorkeuren en nog veel meer, er komt veel bij kijken.


Na een half jaar voorwerk, heb ik vanaf begin 2023 de implementatie van de nieuwe structuur mogen begeleiden. Een van de grootste uitdagingen is om alle diverse mensen binnen een organisatie mee te krijgen en enthousiast te maken voor de nieuwe manier van werken. Taken en verantwoordelijkheden van teams, leidinggevenden en medewerkers, bedrijfsvoering, processen, alles moet opnieuw onder de loep en helder en duidelijk vastgelegd worden. Na vele groeps- en individuele sessies is het resulterende document vorig jaar november door het MT goedgekeurd.

In de periode erna heb ik ervoor gezorgd dat de besluitpunten ook daadwerkelijk navolging. Finishing touch was het opstellen van nieuwe concept functieprofielen en een aantal geactualiseerd processchema’s waarmee de nieuwe organisatiestructuur de komende jaren geborgd wordt.

Naast het begeleiden en sturen van sessies heb ik waar nodig en met veel plezier voor een aantal mensen coaching on the job verzorgd. Deze aanpak, van organisatiebreed tot individuele begeleiding, heeft er naar mijn mening toe geleid dat de mensen binnen de nieuwe structuur goed om hun plek zijn gekomen en met enthousiasme werken bij het PF. Uiteindelijk gaat het erom om een organisatie zo sterk mogelijk toekomstige uitdagingen aan te kunnen laten gaan.

Wat hebben we gedaan?

  • Advies over de nieuwe organisatiestructuur
  • Advies over de nieuwe werkwijze
  • Implementatie nieuwe structuur
  • Begeleiding van teams
  • Coaching on the job van medewerkers
  • Begeleiden sessies en projectteams voor de doorontwikkeling op de onderwerpen
    • Projecten en activiteiten
    • Financiële en uren administratie
    • Organogrammen
    • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden team leidinggevenden
  • Voorbereiden MT besluiten doorontwikkeling
  • Implementatie MT besluiten
  • (ver)nieuwen functiebeschrijvingen
  • Uitwerken processchema’s P&C en projectmatig werken