De titel van dit stuk had ook kunnen zijn: Een nieuw bedrijf opstarten: een zaak van lange adem. Of, Een nieuw bedrijf, praten, praten, praten. Er zijn veel titels die beschrijven wat we allemaal tegenkomen bij het opstarten van ons bedrijf. Onze belangrijkste ontdekking? Discipline. Elke dag ‘vergaderen’, een planning opstellen en brainstormen. Dit houdt ons bij de les, voorkomt dat er dingen van de agenda verdwijnen, dwingt tot samenwerken en blijkt tot heel vruchtbare ideeën te leiden.
We weten dat we een goed product hebben maar het aan de man brengen daarvan is nog niet altijd eenvoudig. We maken veel uren en springen regelmatig in het diepe. We bedenken nieuwe strategieën en worden steeds professioneler. En we spreken veel mensen. Want hoewel we dromen van grote opdrachten die als gebraden kippen binnenvliegen, de werkelijkheid is dat wij ons nog moeten positioneren binnen onze sector. Netwerken dus.
En netwerkgesprekken zijn iedere keer weer anders. We bereiden ons voor, we lezen websites en andere informatie. Maar hoe een gesprek zal gaan lopen, blijft iedere keer weer een verrassing. Het gaat ons niet alleen om het verkopen van ons bedrijf. We willen ook heel graag weten wat er speelt in de (zeer) diverse werkvelden van onze potentiële klanten. Wat dat betreft komen we op vele verschillende plekken. Alles kan onderzocht worden! Welzijnswerk, dorpsvisies, burgerinitiatieven, commerciële bedrijven, leefbaarheid, ga zo maar door.
De onverwachte wendingen die netwerken neemt, brengt ons in contact met mensen en instanties waarvan we soms het bestaan niet vermoedden. Op, met name lokale, bijeenkomsten, komen we interessante mensen tegen, vanuit oude contacten ontstaan weer nieuwe en LinkedIn geeft ook goede ingangen. Veelbelovende contacten blijken dat niet altijd te zijn maar leiden vaak wel tot nieuwe, die tot onze verrassing wél interessant voor ons zijn. Het (wederzijds) enthousiasme van onze gesprekspartners is aanstekelijk. Er zijn zoveel mensen die met hart en ziel bezig zijn om de wereld een stukje beter te maken. Met elkaar meedenken, analyseren van problemen en mogelijkheden, aanbieden van onze expertise, het geeft ons de energie om door te gaan.
Zo stilletjes aan hebben we toch al weer een aanzienlijke database (Rolodex!) van interessante mensen en bedrijven opgebouwd. We zijn nog maar kort bezig maar de haas hangt bijna aan de hengel.